AUTOTECHNIEK ALGEMEEN

Waar houdt het op ? 

De vooruitgang staat niet stil ; daar is de ontwikkeling van de auto(techniek) misschien wel het grootste voorbeeld van.Tegenwoordig is het bij de allernieuwste auto's al niet eens meer mogelijk zelf een lampje te vervangen ; de computer in de auto moet "geleerd" worden dat het lampje vervangen is en dus niet meer hoeft aan te geven dat er een lampje kapot is. Handig? wel voor de dealer want u wordt verplicht deze een bezoekje te brengen omdat alleen de dealer de apparatuur heeft om de computer dit commando te geven. De charme van het vak gaat langzamerhand meer verloren , de tijd van diagnose stellen aan de hand van ervaring , kennis , gevoel en inzicht is ondertussen verleden tijd , we kunnen bijna niet meer zonder de apparatuur om storingen te localiseren en op te lossen . Dit is ook meteen de reden dat steeds meer vakbekwame automonteurs er de brui aan geven en wat anders gaan doen , de lol is eraf , het gaat niet meer om de handigheid maar om de affiniteit die men met de computer dient te hebben . Jammer en onoverkomelijk helaas...

Toen ik begon op 15 jarige leeftijd , was dit dankzij mijn interesse in auto's en de techniek die erbij kwam kijken , geweldig hoe het mogelijk was dat middels een simpel principe van een gecomprimeerd mengsel van zuurstof en brandstof men in staat was een voertuig te laten voortbewegen , met alle techniek eromheen , van bougie tot en met differentieel. Tegenwoordig hebben we het alleen nog maar over ECU,BDP,MAP,ABS,CO2,LAMBDA1, etc.         

Het principe van het gecomprimeerde mengsel blijft echter in stand , alle andere factoren zijn allen gerelateerd aan de milieu wetgeving , zuiniger is beter voor het milieu , met als grootste voordeel voor u en mij ; zuiniger is minder verbruik , en met de huidige brandstofprijzen kan het eigenlijk niet zuinig genoeg zijn . . .